Jørn Kolsruds Trio
Grindaheim
Vang i Valdres, 1972.
Jørn Kolsruds orkester Ringebu , 1968.
Frelsesarmeen, 1963
Mimrebilder
Aase Knudsen sin Salmekameratside
Katolske barnehagen,1959
Artiagitt
•Nye basser
I New York ble det kjøp av nye instrumenter på Sam Ash Music store. Min Gamle trofaste Gibson Thunderbird fra 70 tallet har fått følge med en 5 strenger Steinberger XS-15FPA Synapse Custom og en akustisk 4 strenger fretlessIbanez EWB20SMFENT Fretless Acoustic Electric Bass(Spalted Maple)i vakkert lerketre. Alle instrumentene er "personligheter", hver på sin måte. Siste skudd på stammen er en Saz kjøpt i Analaya, Tyrkia.
Hei
Jeg er fra Furnes på Hedmarken og kom ut i verden en novemberdag i 1954. Mor var pianolærer og jeg vokste opp under et flygel i en av leilighetene på gamle Hamar Bryggeri. Der dundret skalaer og "Für Elise" inn i mitt hode flere ganger om dagen.
Jeg slapp unna med tre skavanker; jeg plystrer tostemt med meg selv, jeg tåler dårlig "Für Elise" uansett kvalitet på fremførelsen og jeg spiller bass.
Kort om musikkbakgrunn
Vi startet et band i 4 klasse på Storhamar skole, CAIT (Claus, Anders, Inge og Tore) og senere RABITS. På den tiden spilte vi på kassegitarer med påskrudde løse mikrofoner som var tilkoblet gramofoninngangen på gamle radio med hjelp av bananstikkere. Det gav høy status at jeg var den første som kjøpte meg elektrisk gitar, en rød METRO. Den var så tungspilt at vi måtte skifte på å spille på den fordi fingrene ikke orket å trykke strengen ned til gripbrettet etter en stund.
Senere ble det egen bass, KENT, som i flowerpower-tiden fikk påklistret papp med blomster i alle farger. Vi spilte på sokkefester på ungdomsskolene og ungdomsklubber, blant annet i Vang.
Jeg fikk spillejobb i Jørn Kolsruds orkester, tidligere Rytmic Five, og klippet håret, fikk låne dress av pappa`n til trompetisten Thommasen og havnet på orkesterplakat for første gang. På denne tiden starter også Tensingkoret Praising opp og jeg blir med i orkesteret.
På 70 tallet spilte vi trio før orkesteret FLÆRR så dagens lys. Her var det så mange musikkere med at vi kunne masjere rundt i sentrumsgatene på Hamar før dansespillingen. Etter FLÆRR ble kvintet spilte jeg duo med Edward Nawrot, en musikker fra Thurun i Polen. Sammen med gitaristen Arne Beck fra KATHO og trommeslager Asgeir startet vi gruppa MOONSHINE. Etter å ha spilte med dem i mange år, fikk jeg tilbud om å spille i Disco orkesteret ROLAND TODDS på Gjøvik. Da jeg flyttet til Lillehammer i begynnelsen av 80 tallet så tok Edvard Mikkelsen initiativ til å starte jazzkvinteten ELIPSE. En stund spilte jeg trekkspilljazz med REIDAR SVAE og mange ulike sammensetninger av jazzmusikere fant sammen på jazzkvelder og DØLJAZZ på Lillehammer. I forsvaret på Jørstadmoen satte jeg opp revyen "Slusk" og det ble Jazzrockspilling blant annet med Dag Kolsrud. I begynnelsen av 90 får jeg kontakt med KJETIL KJELLE via Geir Ole Dahlen og et mangeårig samarbeid starter rundt hans egene låter blant annet i forbindelse med OL-94. Barneunderholdningsgruppa BRØDRENE HALS ser dagens lys med Kjetil, Geir Ole og undertegnede, og vi samarbeider ofte med klovnene Kluns og Kladden. Fra 1997 til 2002 forskerstuderer jeg i Stockholm og når jeg kommer tilbake blir jeg invitert med i gruppa SALMEKAMERATENE. Fra våren 2009 har jeg også fått bli med å synge i blandakoret MJØSIKALE og koser meg der i tenorgruppen. Fra tid til annen akkompagnerer vi sanggruppa Sing, Song, Singers, spiller blues med gruppa "Out in the Blue", er orkester (The Convertibles) for MJØSIKALE, spiller i kirkebandet i Nordre Ål menighet og andre strøjobber.
Musikken hjemme
Katolske barnehagen
Frelsesarmeen
Chait/Rabbits
Sokkefester
Jørn Kolsruds orkester
Jørn Kolsruds Trio
Praising (Tensing)
Moonshine
Respons Tensing
Roland Todds
Jazzrock Jørstadmoen
Elipse Jazzkvintet
Salt Tensing
Reidar Svae Kvartet
Brødrene Hals
Salmekameratene
Mjøsikale
Diverse Lillehammer
Out in the blue (blues)
Jeg kjenner meg heldig som har musikken og det musiske mellom musikere som kommunikasjonskanal. Fra tid til annen oppstår de "magiske" øyblikkene av musisk lykke i samspillet.
Fra begynnelsen av 70 tallet og frem til litt ute på 80 tallet spilte jeg i Tensingkorene Praising på Hamar, Respons på Gjøvik og Salt på Lillehammer.